Het werken van de toekomst

Het nieuwe werken, locatie onafhankelijk werken, digitale nomaden, zomaar wat termen die regelmatig voorbij komen. Termen die aangeven dat dit de toekomst is.

Maar wat is die toekomst dan precies?

De huidige digitale ontwikkelingen gaan snel, heel snel en wij, werkende generatie, moeten mee ontwikkelen. Het traditionele werken, van 9 tot 5 op kantoor, je werk doen in het zicht van de ‘baas’ is niet meer.
Hard werken, geen probleem. Uren maken, geen probleem. Een deadline moeten halen, geen probleem. Maar, dan wel op mijn voorwaarden, werken wanneer het mij uitkomt, waar het mij uitkomt. Is dit thuis aan de keukentafel, prima maar het kan net zo makkelijk op een fijn tropisch strand onder een palmboom met de voetjes in het zand. (Oke dat zit misschien niet zo lekker met je laptop op schoot maar hé het uitzicht en

de zon is wel lekker 😉 )

Wil je met je bedrijf bijblijven en belangrijker nog, vooruit, dan zul je met de digitale ontwikkelingen mee moeten. Digitaal werken vraagt een andere manier van kijken naar werk, kijken naar een organisatie. Sturing vind niet meer plaats op de uren maar op projecten, taken. Communicatie per mail, via skype, appen met elkaar. Er zijn zoveel mogelijkheden, je moet ze wel willen zien.

Iedereen streeft naar de juiste balans tussen werk en privé, wat de juiste balans is, is voor iedereen verschillend. Het digitale werken kan hier aan bijdragen, je kiest zelf waar en wanneer je werkt, als je maar de deadlines haalt. Medewerkers deze vrijheid en deze verantwoordelijkheid geven zorgt voor mensen die meer betrokken zijn bij wat ze doen en bij de organisatie. Het is niet erg nog even een uurtje extra gas te geven om iets af te krijgen. Daar staat namelijk tegenover dat je mee kan naar die schooluitvoering van je zoon, je tijd hebt voor een gezellige lunch in de stad met je beste vriendin, je mee kan naar het doktersbezoek met je dochter. Voorbeelden genoeg.

Is jouw organisatie klaar voor deze transitie, zijn je medewerkers er klaar voor? Ik denk als je zorgt voor een goed plan, een goede visie, en de voordelen weet uit te leggen aan je medewerkers je er zoveel voor terug krijgt.

Geen of veel minder kosten voor kantoorruimte, medewerkers die hun verantwoordelijkheid willen en durven nemen, betere balans in werk en privé waardoor er een lager ziekteverzuim is.
Hoe kom ik aan nieuwe klanten vraag je, je dan misschien af. Weten ze me dan wel te vinden?

Je zichtbaarheid hangt niet meer af van een bord aan de gevel van een pand op een A1 locatie. Je zal je zichtbaarheid op een andere manier moeten organiseren, via het web, deel je verhalen op social media, zorg voor een website met een goede vindbaarheid, en vooral laat je verhalen door andere verspreidt worden. Daar kan geen advertentie in de krant, geen bord op de gevel en geen reclamezuil langs de A2 tegenop.

Geen reactie's

Geef een reactie